سالاد و سبزیجات باید همراه با غذا مصرف شوند


آفتاب نیوز :

حسین فرشیدی در گردهمایی سراسری مدیران بهبود تغذیه معاونت های آموزشی دانشگاه های علوم پزشکی کشور در ستاد وزارت بهداشت گفت: غذا عامل مهمی در سلامت مردم است. غذا با همه بیماری ها مرتبط است. اگر تغذیه به درستی مدیریت نشود، مشکلات زیادی در حوزه سلامت ایجاد می شود، زیرا تغذیه در بیماری های غیرواگیر مانند چاقی، دیابت، بیماری های قلبی عروقی موثر است.

وی افزود: با تغییرات ساده در سبک زندگی و تغذیه می توانیم بسیاری از بیماری ها را کنترل کنیم. اولین قدم در درمان این بیماری ها، رژیم غذایی سالم و ورزش است که می تواند بار مالی عظیم مراقبت های پزشکی را کاهش دهد.

وی با بیان اینکه بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی با دو عامل فعالیت بدنی و تغذیه می توان از بیماری های غیرواگیر مانند دیابت، فشار خون و سرطان جلوگیری کرد، اظهار داشت: در سال 2019 عوامل خطر تغذیه ای باعث مرگ 65 هزار نفر در کشور شد و متأسفانه در چهار سال گذشته روند این عوامل به طور متوسط ​​کاهش نیافته است.

فرشیدی با تاکید بر اینکه شیوه تغذیه در جامعه باید تغییر کند، گفت: یکی از موثرترین راهکارها برای کاهش بیماری ها، آشنایی مردم با غذای مناسب است. مصرف مواد غذایی با الگوی مناسب محلی و منطقه ای نیز در این زمینه نقش دارد.

افزایش سطح سواد سلامت یکی از عوامل اصلی برنامه آموزش سلامت وزارت بهداشت است، اظهار کرد: هدف ما باید خودتنظیمی باشد و راهبرد ما افزایش سطح سواد مردم باشد.

وی افزود: در بیشتر مناطق کشور نان غذای اصلی محسوب می شود به همین دلیل باید فرهنگ استفاده از نان کامل را در جامعه جا بیندازیم. زیرا بیماری هایی مانند سرطان و بیماری های قلبی عروقی ارتباط مستقیمی با غذا دارند.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت گفت: کاهش مصرف نمک باعث کاهش فشار خون، سکته و مرگ و میر می شود. با کاهش مصرف نمک می توان از 27 درصد از سکته های مغزی و مرگ و میر جلوگیری کرد. هزینه های ترویج یک رژیم غذایی سالم بسیار کمتر از هزینه های بیماری های غیرواگیر است.

وی گفت: به عنوان پزشک قلب به همه بیماران توصیه می کنم همراه غذا سبزی یا سالاد بخورند. رژیم غذایی ناسالم با همه بیماری ها مرتبط است.

وی افزود: اگر فقط مصرف شکر و نمک را در کل کشور کاهش دهیم، بسیاری از مشکلات و بیماری ها حل می شود. باید کاری کنیم که نهادهای مختلف بدون دریافت اطلاعات از وزارت بهداشت درباره میزان نمک و شکر محصولات تصمیم گیری نکنند.

Braylon Mccoy

محقق حرفه ای وب. پیشگام الکل متعصب تلویزیون دوست حیوانات در همه جا.

تماس با ما