سرنوشت نامعلوم منشورهای اجرایی مجامع مناطق

عنوان 29 تا 18 اسفند 1400 بود که شورای عالی بورس با حضور وزیر اقتصاد تشکیل جلسه داد و مقرر شد نماد معاملاتی شرکت های سپرده گذاری استان پس از ارائه اوراق سهام، سهام باشد. مدل پیشنهادی برای بازنگری در مقررات قانونی آزادسازی سهام.

رژیم شرکت های سهامی استانی از دیروز تا امروز

سه روز بعد سخنگوی مرکز شرکت های سرمایه گذاری منطقه به یکی از رسانه ها گفت: در آخرین جلسه شورای عالی بورس تصمیمی گرفته شد و بر اساس آن مقرر شد تاسیس شود. یک دفتر مشترک این گروه تکلیف موضوعات مهم سهام را تعیین کرد و بر اساس تصمیم مذکور، موضوعات مربوط به سهام از جمله فعالیت شرکت های سرمایه گذاری منطقه ای تا پایان سال با تشکیل مجامع بررسی و تکلیف مشخص شد. “

با این حال چهار ماه می گذرد و خبری از توزیع سهام نیست تا اینکه دستیار رئیس سازمان بورس گفت: انشالله در خردادماه تصمیمات نهایی درباره این شرکت گرفته می شود. اعمال تغییرات و الحاقات به اساسنامه سهام».

وزیر اقتصاد در نشست خبری خود در 9 خرداد 1401 گفت: در جلسات اخیر شورای عالی بورس کارهای مقدماتی به پایان رسید و در سال 1401 مردم شاهد تغییر رویه ها بودند. مشارکت واقعی در مالکیت و مدیریت بنگاه ها و شرکت های سرمایه گذاری در حوزه سهام.

اما در 29 تیرماه سال گذشته، دبیر کل اتحادیه شرکت های سرمایه گذاری منطقه ای، برگزاری انتخابات و گشایش کدها را شرط تکمیل مصوبات اجرایی دانست. اصلاحات اساسنامه اجرایی در مراحل پایانی است و امیدواریم تا یک ماه آینده تکمیل شود.

چهار روز بعد، رئیس سازمان بورس گفت: چندین آیین نامه اجرایی تغییر کرده و این تغییرات ظرف 14 روز آینده یا حداکثر تا اواسط مردادماه سال جاری و پس از آن اجرایی می شود. تجارت شرکت های سهامی می تواند آغاز شود.”

دو ماه دیگر گذشت و خبری از بورس نبود تا اینکه وزیر اقتصاد چهارم شهریور در حاشیه سفر به آذربایجان غربی گفت: برخی از آیین نامه های اجرایی تغییر کرده و تا 14 روز آینده یا حداکثر تا 14 روز آینده. در اواسط مرداد ماه سال جاری” تغییرات اعمال شده است و پس از آن می توانیم نسبت به معاملات شرکت های سهامی اقدام کنیم.”

نیمه آخر شهریور 1401 نیز به پایان رسید و خبری از سهام نبود تا اینکه قربانزدا رئیس وقت سازمان خصوصی سازی به مدل جدید در شرکت های سهامی استانی اشاره کرد و توضیح داد: در مدل جدید اقداماتی انجام شد. این اتفاق می‌افتد که اولاً ثبات ایجاد شود، ثانیاً ذینفع انحصاری می‌تواند سهام این شرکت‌های سرمایه‌گذاری را تا سقف مشخصی خریداری کند و سایر مسائل جزئی این رویداد در واقع حل شود، اکنون جلسات شرکت‌های سرمایه‌گذاری منطقه‌ای برگزار می‌شود. برگزار می شود و کد آنها نیز باز می شود، پویا این اتفاق در مدیریت و مالکیت سهام عدالت می افتد.

آیا غیبت در جلسات سخت است؟

پیمون حدادی مشاور رئیس سازمان بورس یکی از دلایل مهم بازگشایی نشدن کدهای بورسی، برگزاری مجمع است و دلایل مختلفی برای برگزاری مجمع ذکر نشده است. درباره مسائل سهام در نشست خبری آبان ماه 1401 گفته شد. عدم تشکیل مجامع شرکت های سهامی منطقه ای دلیل عدم مجوز شورای عالی بورس بوده و گفته است: ساماندهی سهام. صرافی و بانک پس انداز مرکزی این شرکت برای جلسات آماده شده و اکنون آماده میزبانی از آنها است. اما مرجعی که در نهایت باید مجوز ذخیره یا آنلاک توکن ها را بدهد، شورای عالی بورس است که هنوز این کار را نکرده است. امیدواریم تا یک ماه آینده این مشکل حل شود.

رئیس سازمان خصوصی سازی قربانزدا نهم آذرماه گفت: بر اساس مدل جدید که در ماه آینده به تصویب شورای عالی بورس خواهد رسید، به زودی مجامع این شرکت ها برگزار می شود.

17 مردادماه خبری مبنی بر دریافت مجوز سازمان بورس از شورای عالی منتشر شد و اکنون در اختیار مدیر کنترل ناشران سازمان بورس است. وی گفت: تصمیم برای گشایش کدهای شرکت های سرمایه گذاری سهام در شورا پس از اخذ بورس، شرکت ها برای برگزاری مجامع باید اطلاعات خود را به روز رسانی و افشا کنند. همچنین بازگشایی کد شرکت با تصویب شورا انجام می شود.

23 مردادماه سال جاری یکی از نمایندگان مجلس در شورای عالی بورس گفت: آیین نامه ای درباره نحوه برگزاری مجامع شرکت های سهامی منطقه ای ابلاغ شده است.

مرحله تایید و بررسی این شرکت ها به پایان رسیده و آیین نامه برگزاری مجامع نیز ابلاغ شده است، اما تاکنون کدها و سهامداران استان و افرادی که کد سهام را در بازار دوم گم کرده اند و انجام می دهند. خود به منابع مالی دسترسی ندارند و مسئولان فقط گفته اند که در ماه های آینده افتتاح می شود، اما معلوم نیست چه روزی خواهد بود.

Giovanna Yu

گیک بیکن. ماون قهوه. ارتباط ظریف جذاب. متخصص مواد غذایی به طرز خشمگینی فروتن.

تماس با ما