اولین پروژه «تچلی» در آستانه افتتاح است

عنوان 20- «ظهور» در پروژه های پیشرو و مهمی مانند معدن مس جنجا، ساخت کارخانه ذوب اسفنج و فولاد کردستان، کارخانه فولاد صبامید در غرب خاورمیانه و همچنین احداث کارخانه ذوب اسفنج و فولاد کردستان. یک ایستگاه انحصاری شرکت هیمکو (همراه با راه آهن دریا) در بندر شهید رجایی و سایر پروژه ها شرکت سرمد ابرکوه در کنار شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات نقش آفرینی کرده و سرمایه گذاری های گسترده ای در این پروژه ها انجام داده است.

مرتضی علی اکبری مدیر کل توسعه معادن و فلزات تجلی راه های مختلف تامین مالی این شرکت را برای پیشبرد پروژه ها ذکر کرد و از تصمیم برای افزایش سرمایه این شرکت خبر داد.

از 24 معدنی که «تجلی» در اختیار دارد، 7 معدن مربوط به عناصر کمیاب خاکی و 5 معدن لیتیوم است. علی اکبری تصریح کرد: با توجه به اینکه همواره در حال کشف و بررسی منابع و سطح آنها هستیم، ممکن است بنا به دلایل اقتصادی تعداد معادن مذکور افزایش یا کاهش یابد.

وی افزود: در حوزه عناصر استراتژیک هم اکنون تمرکز ما بر دو محور لیتیوم و عناصر کمیاب خاکی است. پنج کانسار لیتیومی که داریم، کار اکتشاف اولیه انجام شده است، در کنار کارهای اکتشافی، پردازش آزمایشگاهی نیز در حال انجام است و نتایج آزمایش اولیه مثبت بوده که بسیار رضایت بخش است. ; همچنین نمونه ها به آزمایشگاه های معتبر خارج از کشور ارسال شد تا بتوانیم از امکانات این آزمایشگاه ها برای توسعه و سرعت بخشیدن به فعالیت های خود استفاده کنیم.

علی اکبری بیان کرد: با یک شرکت آگاه که نزدیک به یک سال است اقدامات قابل توجهی در زمینه لیتیوم به ثبت رسانده است، همکاری را آغاز کرده ایم. کارهای مربوط به پردازش نیز توسط این شرکت به بهترین نحو انجام می شود. در نظر داریم یک جوینت ونچر ایجاد کنیم و دانش موجود را به این شرکت منتقل کنیم و به تدریج در مقیاس صنعتی شروع به فعالیت کنیم.

مدیرعامل شرکت «تجلی» ادامه داد: در زمینه عناصر کمیاب خاکی دو معدن در مروست در مرز منطقه یزد و فارس داریم که کارهای اکتشافی زیادی در این معادن انجام داده ایم. ذخایر اولیه ذکر شده در پروانه این معادن 10 و 20 میلیون تن است که پس از اکتشافات ما به حدود 40 و 80 میلیون تن ذخایر شناسایی شده رسید که البته امکان افزایش این میزان وجود دارد. زیرا فعالیت جستجوی ما در عمق معین و محدودی انجام شده است و امکان حرکت رو به جلو وجود دارد. در مرحله کارهای اداری و تکمیل اطلاعات این دو معدن هستیم. مرحله فرآوری در آزمایشگاه به پایان رسیده است و در نظر داریم با ذخایر خوب این دو میدان یک واحد فرآوری نیمه صنعتی ایجاد و تولید صنعتی را آغاز کنیم.

وی افزود: از عناصر کمیاب خاکی کشف شده می توان به سریم، لانتانیم و توریم اشاره کرد. همچنین عناصر پرکاربرد دیگری نیز شناسایی شده است که هم در داخل و هم در خارج از کشور مصرف بالایی دارند و می توانند بازارهای صادراتی را هدف قرار دهند.

مرتضی علی اکبری با اشاره به تسهیلاتی که قول داده شده بود به شرکت های طراحی بورس داده شود، اظهار کرد: این تسهیلات به صورت فاینانس نیست؛ این تسهیلات به هیچ وجه به صورت تامین مالی نیست. بلکه دولت باید معادن را بدون مزایده به شرکت های بالای 100 هزار سهامدار در بازار سرمایه می داد که هنوز این کار انجام نشده است.

مدیر کل «تجلی» تصریح کرد: در کل زنجیره فولاد سرمایه گذاری کرده ایم و کل زنجیره را در اختیار داریم. سرمایه گذاری بیش از این مقدار در زنجیره فولاد در استراتژی شرکت نیست. البته با توجه به نیاز روزافزون دنیا به فولادهای آلیاژی پیشرفته و خاص و وابستگی این صنایع به عناصر کمیاب خاکی و تمرکز کنونی «ظهور» بر این عناصر، برنامه راهبردی این شرکت در این راستا عمل می‌کند؛ به‌طوری‌که با توجه به نیاز روزافزون دنیا به فولادهای آلیاژی پیشرفته و خاص و وابستگی این صنایع به عناصر کمیاب خاکی، برنامه راهبردی این شرکت در این راستا انجام می‌شود. راهی که آینده ای روشن در تجلی و در تمام جهان دارد. زیرا دنیا به سمت تولید فولاد سبک، سبز و قوی‌تر رفته است.

علی اکبری بیان کرد: با شرکت فولاد مبارکه اصفهان بر اساس تولید ورق های برق جهت دار و غیر جهت دار اقدام به ایجاد سرمایه گذاری مشترک کرده ایم. همچنین مصرف کننده این فرم های خاص نیز سهامدار این شرکت می باشد.

وی ادامه داد: در حال حاضر به دنبال ساخت واحدهایی برای تولید فولاد آلیاژی نیستیم، اما آمادگی همکاری با شرکت های فعال در این زمینه را داریم؛ همچنین اگر تشخیص دهیم که در آینده لازم است این کار انجام شود. مطمئناً آن را خواهد ساخت. بیایید شروع کنیم

علی اکبری گفت: برای تامین مالی پروژه ها در حال بررسی طرح افزایش سرمایه هستیم که به زودی به اطلاع شما خواهیم رساند.

وی افزود: همچنین شرکت هایی که مسئولیت این پروژه ها را بر عهده دارند نیز با انتشار اوراق مشارکت و فرصت یابی ارزی و ریالی از بانک ها در صدد تامین مالی پروژه های خود هستند. به عنوان مثال شرکت سرمد ابرکوه در دو مرحله 1500 میلیارد تومانی 3000 میلیارد تومان اوراق منتشر خواهد کرد.

مدیر کل تجلی ادامه داد: بنابراین برنامه تامین مالی پروژه از دو طریق افزایش سرمایه شرکت “تجلی” و همچنین تامین مالی از طریق انتشار اوراق قرضه و اخذ وجوه بانکی از طریق شرکت هایی که خود مجری طرح ها هستند اجرا می شود. . ; زیرا خود این شرکت ها سودآوری کافی و توانایی پرداخت اوراق و بخش هایی از تسهیلات را دارند.

علی اکبری در پایان گفت: شرکت فولاد سرمد ابرکوه هم اکنون سه پروژه را در دست اجرا دارد. «تجلی» در پروژه‌های این شرکت سرمایه‌گذاری زیادی کرد. خبر خوشی که برای سهامداران می آورم این است که تمامی مدیران و همکاران ما در این شرکت در تلاش هستند تا پروژه کلافی این مجموعه تا پایان سال به بهره برداری برسد.

Charlie Owens

تحلیلگر هاردکور طرفدار عمومی فرهنگ پاپ. خالق مادام العمر تنظیم کننده. اهل سفر. متخصص وب متعهد

تماس با ما